Trigonometry Applied Beyond the Classroom | Trigonometria Aplicada Para Além da Sala de Aula
As part of Aprendizes’ active learning approach, 10th grade students participated in a hands-on mathematics project designed to connect trigonometry, statistics, and measurement with real-life applications. Using simple objects they built themselves, students carried out direct and indirect measurements to estimate distances, heights, and dimensions, strengthening their understanding of trigonometric ratios and geometric relationships.
The activity also introduced bounds, allowing students to analyse the precision of their measurements, understand error margins, and evaluate the reliability of their results. To deepen their analytical skills, students applied statistical tools such as mean, standard deviation, variability, and graphical representation to interpret the data collected during fieldwork.
Students then extended these methods to real-world datasets, including land pricing in Cascais and delivery patterns from CTT, demonstrating how mathematical reasoning supports informed decisions in contemporary contexts. Throughout the process, they worked collaboratively, developing autonomy, critical thinking, and the ability to communicate mathematical ideas clearly and confidently.
No âmbito da abordagem de active learning da Aprendizes, os alunos do 10º ano participaram numa atividade prática de Matemática que articulou trigonometria, estatística e medição com aplicações reais. Utilizando objetos simples construídos por eles, realizaram medições diretas e indiretas para estimar distâncias, alturas e dimensões, reforçando a compreensão das razões trigonométricas e das relações geométricas.
A atividade integrou também o estudo de limites, permitindo analisar a precisão das medições, compreender margens de erro e avaliar a fiabilidade dos resultados obtidos. Para aprofundar a análise, os alunos aplicaram ferramentas estatísticas, como média, desvio padrão, variabilidade e representação gráfica, interpretando os dados recolhidos no terreno.
Posteriormente, estenderam estes métodos a conjuntos de dados reais, incluindo preços de terrenos no concelho de Cascais e padrões de entrega dos CTT, demonstrando como o raciocínio matemático apoia decisões informadas em contextos atuais. Ao longo do processo, trabalharam de forma colaborativa, desenvolvendo autonomia, pensamento crítico e capacidade de comunicar ideias matemáticas com clareza e rigor.