MAGNETIC MINDS AT WORK! | MENTES MAGNÉTICAS EM AÇÃO!

Last week, as part of the Summer School program, Professor Mateo Pisano led Year 7 students through an engaging and hands-on scientific activity that brilliantly combined theory and experimentation.

Using a handmade solenoid connected to a power source, Professor Pisano created an electromagnet. Under his supervision, students successfully assembled a functional electric circuit using conductive wires, switches, and batteries.

Together, they explored:

  • How an electric current creates a magnetic field in a solenoid;

  • How this magnetic field interferes with a compass, measuring the angular deviation of magnetic north depending on the distance from the electromagnet;

  • How to plot a real-world graph of angular deviation vs. distance, encouraging data analysis and interpretation.

Educational outcomes:

  • Understanding the link between electricity and magnetism (electromagnetism);

  • Applying electric circuit theory in practice;

  • Developing critical and scientific thinking;

  • Introducing experimental instrumentation (measurement, recording, and analysis);

  • Promoting teamwork and scientific investigation.

The result? A vibrant, curious classroom, full of questions, collaboration, and discovery. The final product was a poster — a creative summary of a truly magnetic learning experience!


Na semana passada, no âmbito da Summer School, o Professor Mateo Pisano dinamizou com os alunos do 7.º ano uma atividade científica prática, envolvente e enriquecedora, que aliou de forma exemplar a teoria à experimentação.

O professor construiu manualmente um solenóide, que foi ligado a uma fonte de energia, transformando-se num eletroíman. Sob a sua orientação, os alunos montaram com sucesso um circuito elétrico funcional, utilizando fios condutores, interruptores e pilhas.

Exploraram juntos:

  • A formação de um campo magnético gerado pela corrente elétrica no solenóide;

  • A interferência desse campo magnético numa bússola, medindo o ângulo de desvio do norte magnético em função da distância ao eletroíman;

  • A criação de um gráfico de desvio angular vs. distância, promovendo a análise e interpretação de dados reais.

Resultados pedagógicos:

  • Compreensão da relação entre eletricidade e magnetismo (eletromagnetismo);

  • Aplicação prática da teoria dos circuitos elétricos;

  • Desenvolvimento do pensamento crítico e científico;

  • Introdução ao conceito de instrumentação experimental (medição, registo e análise de variáveis);

  • Trabalho colaborativo com foco na investigação e no método científico.

O resultado? Uma sala cheia de curiosidade, entusiasmo e espírito científico. O produto final foi um póster — um registo criativo de uma experiência de aprendizagem verdadeiramente magnética!

aprendizes