Hands-on science day | Dia de ciência prática
On their very last day of school, our Grade 12 Biology students had the opportunity to participate in a truly special experience: a study trip to Universidade Lusófona, where they took part in two hands-on workshops from the Criar Saberes project—one on gene cloning and the other on DNA fingerprinting.
A memorable end to a journey: Grade 12 Biology trip to Universidade Lusófona
These workshops were perfectly aligned with the content we had been exploring in class over the past few weeks. The field of genetic engineering is both fascinating and complex, and being able to step into a real lab and carry out some of the procedures they had previously only studied in theory made all the difference. It was a fantastic way to consolidate their learning and deepen their understanding through practical application.
More than just an academic activity, this afternoon was also a meaningful way to celebrate the end of their secondary school journey. Seeing them in a university setting—confident and curious—was incredibly emotional as a teacher. I couldn’t help but imagine the exciting futures that await them, knowing that the next time they step into a lab like that, it might be as university students themselves.
This trip was the perfect closing chapter to our shared journey in the classroom: a mix of learning, discovery, and heartfelt goodbyes. Congratulations to this inspiring group of students—what a beautiful way to say farewell!
No seu último dia de aulas, os nossos alunos de Biologia do 12.º ano tiveram a oportunidade de participar numa experiência verdadeiramente especial: uma visita de estudo à Universidade Lusófona, onde participaram em dois workshops práticos do projeto Criar Saberes — um sobre clonagem de genes e outro sobre impressão digital de ADN.
Um final memorável para uma viagem: visita dos alunos de Biologia do 12.º ano à Universidade Lusófona
Estes workshops estavam perfeitamente alinhados com os conteúdos que temos vindo a explorar nas últimas semanas. A engenharia genética é uma área tão fascinante quanto complexa, e poder entrar num laboratório verdadeiro e realizar alguns dos procedimentos que até então só tinham estudado na teoria fez toda a diferença. Foi uma forma fantástica de consolidar a aprendizagem e aprofundar a compreensão através da prática.
Mais do que uma atividade académica, esta tarde foi também uma forma significativa de celebrar o final do percurso no ensino secundário. Vê-los num ambiente universitário — confiantes e curiosos — foi profundamente emocionante enquanto professora. Não consegui deixar de imaginar os futuros promissores que os esperam, sabendo que, da próxima vez que entrarem num laboratório assim, poderá já ser como estudantes universitários.
Esta visita foi o capítulo de encerramento ideal do caminho que partilhámos na sala de aula: uma combinação de aprendizagem, descoberta e despedidas sentidas. Parabéns a este grupo inspirador de alunos — que forma bonita de dizer adeus!